kommunikation med solcelleanlæg
Per Andreasen
2013-02-28 14:37:44 UTC
Jeg har et solcelleanlæg på taget, som er delt op i to enheder. Disse
enheder er hver forsynet med en inverter med en WiFi sender, der afleverer
data til min computer. Det fungerer ved at de hver især opretter en trådløs
forbindelse, og jeg kan så på computeren finde denne forbindelse under "Vis
alle netværk", koble på og aflæse en produktion. Mine to inverterer er
forsynet med en IP adresse, og jeg kan i en browser gå ind på denne adresse.
Af mærkelige årsager er det ikke muligt at ændre denne IP adresse, og da de
begge har den samme, er jeg nødt til at omdøbe den ene inverters netværk for
at undgå konflikt. Jeg må så på skift gå på de to netværk, som begge kan ses
i "Vis alle netværk". Dette har jeg dog affundet mig med, men jeg har et
stort problem:

Begge de to WiFi enheder er kun tilgængelige, når solcellerne producerer
strøm, da de forsynes fra disse, og de er altid meget svage i sendestyrke.
Når jeg skal aflæse dem, kan jeg sagtens se netværkene, men jeg har stort
besvær med at logge ind på dem. De bliver begge karakteriseret af min
computer som "Ringe" i styrke. De er forsynet med en ekstern antenne-del,
som kan skrues af. Kan jeg på nogen måde forstærke disse signaler, så jeg
har lettere ved at aflæse mine invertere? Fx ved at forlænge antennen?
Forbedre modtagelsen i min computer? eller andet?
En kabelforbindelse vil være meget besværlig p.g.a. inverternes placering i
huset.

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen
JL med unger
2013-03-02 14:09:58 UTC
"Per Andreasen" skrev i meddelelsen news:512f6baf$0$294$***@news.sunsite.dk...

[...]

Grunden til det dårlige signal kan jo være at din dampspærre er Alukraft
(Papir med sølvpapir På)
Jeg kan godt høre at en kabling er svær, men har du tænkt på Powerlink
moduler.
man kunne eventuelt bruge :
http://dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLProductCarouselMultiple&cid=1197319167257&p=1197318959116&packedargs=ParentPageID%3D1197318959074%26TopLevelPageProduct%3DConsumer%26locale%3D1195806935729%26packedargs%3DProductParentID%253D1197318822554&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

For mig lyder det som om at Inverteren har en standard ip-adr. Men den burde
da kunne ændres, så du kan bedre kan få kontakt med dem..
smeden
2013-03-18 08:44:15 UTC
Post by Per Andreasen
[...]
Hvis du fortæller navnet på dit anlæg, kan vi opnå 2 ting:
1. finde ud af at du ikke har ret mht. at ændre ipadressen!
eller
2. finde ud af at du har ret, og dermed undgå sådant uprofessionelt
udstyr :-)

Men, når antennerne kan skrues af, kan du jo montere lidt coax og
placere antennen under evt. alukraft.

Går der ikke et datakabel til det trådløse, som i stedet kan føres til
en switch
"o.juhl" <o.juhl(snabela)nalnet.dk>
2013-03-18 21:18:17 UTC
Brug arp til at tildele hver enkelt enhed forskellige ipadresser:
arp -s ip-adresse mac-adresse
for eksempel:
arp -s 192.168.1.20 00:11:22:33:44:55
men det kræver at du kender mac adressen på begge enheder.Det skal gøres
hver gang du tænder din computer, indtil du få ændret ip adressen på begge
enheder.
m.v.h
Olav
Per Andreasen
2013-03-19 16:10:38 UTC
"smeden" skrev i meddelelsen news:5146d3e0$0$278$***@dtext01.news.tele.dk...

[...]

Mit anlæg hedder Cehe og er på 6000 kWh. Det trådløse anlæg er en slags
ekstraudstyr, som kan monteres i inverteren i en "Com-port", som dog er et
alm. LAN-stik.

Men, når antennerne kan skrues af, kan du jo montere lidt coax og
placere antennen under evt. alukraft.

Jeg tror ikke, at det drejer sig om en eller anden spærring af signalet.
Mine invertere står i kælderen, og hvis jeg tager min bærbare med ned til
inverterne, opnår jeg ikke nogen særlig forbedring af signalet.

Går der ikke et datakabel til det trådløse, som i stedet kan føres til
en switch

Jeg har forsøgt med et kabelnetværk. Når jeg tager den trådløse del ud af
inverteren, kan jeg montere et ganske normalt netkabel i stedet.
Mærkværdigvis kan jeg ikke se mine invertere på IP-adressen, hvis jeg gør
det. Hverken med et normalt eller et krydset kabel.

mvh Per Andreasen
smeden
2013-03-19 22:08:29 UTC
Post by smeden
Går der ikke et datakabel til det trådløse, som i stedet kan føres til
en switch
Jeg har ikke kunnet finde teknisk doc for CEHEanlæg, er der ikke noget med?
Er det et "standard" trådløst accesspoint, eller noget specielt?
Har det trådløse et navn/typenr?
Hvis det er specielt kan stikket jo være alt andet end ethernet, men det
vil produktionsmæssigt være dumt ikke at bruge standard.

Hvis det er ethernet, må det jo have en ipadresse, enten tildelt eller
fast, hvad sker hvis du sætter det i en switch/router du kender og som
tildeler ip?

arp-tildeling bør også virke.

//finn
Per Andreasen
2013-03-20 14:32:12 UTC
"smeden" skrev i meddelelsen news:5148e1dd$0$283$***@dtext01.news.tele.dk...

Jeg har ikke kunnet finde teknisk doc for CEHEanlæg, er der ikke noget med?

Jo. I manualen står der, at tilgangen til anlægget (som der jo er to af!)
sker på IPadressen 169.254.1.1. Det er dog kun lykkedes for mig med trådløs.

Er det et "standard" trådløst accesspoint, eller noget specielt?
Har det trådløse et navn/typenr?

Ja til begge spørgsmål. Det er en enhed, der opretter et trådløst netværk
med standardnavnet CEHE. Det er lykkedes for mig at ændre det ene navn, så
de to dele har hver sit trådløse netværk. Det har været nødvendigt, da de
netop har samme IP og derfor vil konflikte på samme netværk. Jeg kan se
disse netværk, når panelerne producerer strøm (i lys) med de to navne. Jeg
kan nu afbryde forbindelsen til mit normale netværk og forbinde til de to
solcellenetværk hver for sig. I en browser på 169.254.1.1 kan jeg nu aflæse
produktion i DC og AC.

Hvis det er specielt kan stikket jo være alt andet end ethernet, men det
vil produktionsmæssigt være dumt ikke at bruge standard.

På inverteren (og i manualen) hedder kommunikationstilgangen "COM-port", men
det er, så vidt jeg kan se, en normal RJ45 (hun) og på den trådløse enhed er
en RJ45 (han), som monteres heri.

Hvis det er ethernet, må det jo have en ipadresse, enten tildelt eller
fast, hvad sker hvis du sætter det i en switch/router du kender og som
tildeler ip?

Det er ikke lykkedes for mig at få kontakt til inverterne på noget tidspunkt
med kabel. Hverken direkte eller gennem en switch/router. Kun trådløst.

arp-tildeling bør også virke.

Jeg ved ikke, hvad det er og hvordan det fungerer.

mvh Per
smeden
2013-03-21 18:25:48 UTC
Post by Per Andreasen
På inverteren (og i manualen) hedder kommunikationstilgangen "COM-port",
men det er, så vidt jeg kan se, en normal RJ45 (hun) og på den trådløse
enhed er en RJ45 (han), som monteres heri.
Det kunne godt være en alm. com-port, flere fabrikanter har brugt rj-45
i stedet for de dyrere db-stik
Post by Per Andreasen
[...]
det smager af en specialkonstruktion seriel ind til et preconfigureret
accesspoint. - Imho en tåbelig løsning.
Post by Per Andreasen
arp-tildeling bør også virke.
Jeg ved ikke, hvad det er og hvordan det fungerer.
den beskrev o.juhl.

hvis du nu "har fat" i det ene accesspunkt, så prøv, i en dosprompt,
c:\ "telnet 169.254.1.1"
og prøv i en browser med adressen
"http://169.254.1.1"
og fortæl responcen!

//finn
Leif Neland
2013-03-21 22:05:12 UTC
Post by Per Andreasen
[...]
På mine invertere er der 2 RJ45-stik med RS422 i.

Jeg har en RRS422->USB i en Raspberry PI til at læse data.

Leif
--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.
Per Andreasen
2013-03-22 14:43:52 UTC
hvis du nu "har fat" i det ene accesspunkt, så prøv, i en dosprompt,
c:\ "telnet 169.254.1.1"
og prøv i en browser med adressen
"http://169.254.1.1"
og fortæl responcen!

Hvis jeg i telnet skriver " o 169.254.1.1" får jeg meddelelsen: "Opretter
forbindelse til 169.254.1.1 . . . ." og efter nogle sekunder: "Der kunne
ikke oprettes forbindelse til værten, på port 23: Forbindelsen blev ikke
oprettet."

Hvis jer pinger 169.254.1.1 får jeg svaret: "Pinger 169.254.1.1 med 32 byte
data: Svar fra 192.168.1.42: Modtagervært ikke tilgængelig." Dette gentages
selvfølgelig fire gange og herefter: "Ping-statistikker for 169.254.1.1:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab)". Der sker åbenbart et
skift mellem 169.254.1.1 og 192.168.1.42.

Hvis jeg bruger en browser får jeg meddelelsen: "IE kan ikke vise websiden"
eller "Ups! Google Crome kunne ikke oprette forbindelse til 169.254.1.1".
Dette sker både med 169.254.1.1 og 192.168.1.42
smeden
2013-03-23 11:28:35 UTC
Post by smeden
"http://169.254.1.1"
og fortæl responcen!
[...]
Vi må vist konkludere, at konceptet er lavet (imho uproffessionelt og
dumt) som et lukket system. Noget tyder også på at RJ45 forbindelsen er
noget serielt, som Leif også har, så uden nærmere dokumentation kan det
være et tungt arbejde at reverse-enginere. Har du gjort det Leif?, eller
har du doc. til dit anlæg?

//finn
Rene Skjoldmose
2013-03-23 16:10:32 UTC
Post by Per Andreasen
Mit anlæg hedder Cehe og er på 6000 kWh. Det trådløse anlæg er en slags
ekstraudstyr, som kan monteres i inverteren i en "Com-port", som dog er
et alm. LAN-stik.
Mon ikke det er dette anlæg?

http://www.ehexny.com/en/article/?12/12013/0/1/922

Du kan jo kigge en gang mere og se om der ikke står en model betegnelse
et sted på din inverter.

I så fald er din "com" port et RS485 interface.

Du kan jo købe noget lignende denne her:
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-to-RS485-FTDI-interface-Board-FT232RL-75176-New-/221147004867?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item337d637fc3

så burde du nemt kunne komme i gang.

Der tilsyneladende ikke noget trådløst med mindre du har tilkøbet et
gprs modul. Det står ihverfald som "optional" på den kinesiske
producents hjemmeside, men derfor kan det jo sagtens være at din løsning
indeholder GPRS modulet.

Mvh. René
Per Andreasen
2013-03-23 16:38:13 UTC
Mon ikke det er dette anlæg?

http://www.ehexny.com/en/article/?12/12013/0/1/922

Jeg er ret sikker på, at det er invertere af denne type, jeg har.

[...]

Der fulgte et trådløst modul med, som altså fungerer, men temmeligt svagt.
Dette modul skal man selv montere i en såkaldt COM-port.

Mvh Per
smeden
2013-03-24 14:36:30 UTC
Post by Per Andreasen
Der fulgte et trådløst modul med, som altså fungerer, men temmeligt
svagt. Dette modul skal man selv montere i en såkaldt COM-port.
og vi kan altså næsten konkludere at dette modul er et modul med RS485
ind og trådløst accesspoint ud. Dette accesspoint defaulter til den
faste "perverse" adresse 169.254.1.1, og vi har indtil videre ikke
fundet nogen vej til at ændre denne adresse.
Bedste chance er nok hvis Leif kan/vil sin viden :-)

//finn
Rene Skjoldmose
2013-03-25 06:37:06 UTC
Post by smeden
[...]
Jeg har læst tråden igennem igen, og jeg kan ikke se at Per Andreasen
har været istand til at pinge 169.254.1.1 på noget tidspunkt, udover det
svar hvor han specifict skriver at han har koblet sig på "CEHE" SSID'et,
og læser DC og AC værdierne i en brower. Hvis dette virker, antager jeg
at han også har kunnet pinge adressen.

I den anden npost fra Per, hvor han paster output af denne kommando
mislykkedes den og 192.168.1.42 - som er noget på Per Andreasens lan
siger modtagervært ikke tilgængelig. Jeg formoder at dette skal
oversættes til "No route to host".

Det burde kunne lade sig gøre at tildele en ip adresse til inverteren, i
dit 192.168.1.x subnet, eller sætte en statisk adresse.

Inverteren "defaulter formentlig til 169.254.1.1 idet den ikke får
tildelet en ip adresse på anden vis, jvf. RFC3927.

Alternativt kunne Per også opsætte en router mellem 169.254.0.0/16 og
192.168.1.0/24. En wireless router der kører openwrt ville nemt kunne
konfigures til at koble på CEHE SSID'et og være på 192.168.1.x netværket
på en af de kablede porte.
Det er grimt, men det vil formentlig virke.

/René
smeden
2013-03-25 20:19:45 UTC
Post by Rene Skjoldmose
Det burde kunne lade sig gøre at tildele en ip adresse til inverteren, i
dit 192.168.1.x subnet, eller sætte en statisk adresse.
Ja, en arp efterfulgt af en ping, men det er formentligt ikke statisk.
Skal gøres hver gang der har været slukket, og angiveligt slukker
interfacet når der ikke produceres!!
Jeg tror stadig der er en metode (måske serielt) til at konfigurere
IPadressen, alt andet er tåbeligt :-)
Post by Rene Skjoldmose
[...]
Vi er enige,
bortset fra at det ikke løser problemet med at der er 2 enheder med
adressen 169.254.1.1. Med mindre selvfølgeligt at den opsatte router
har mindst 2 fysiske netkort!

//finn
Leif Neland
2013-04-02 21:36:52 UTC
Post by smeden
"http://169.254.1.1"
og fortæl responcen!
[...]
Jeg har fundet eversolar.pl, og rettet det lidt til for at kunne køre
ipv6 og for at få frostgrader vist rigtigt og ikke som 6553.5 for -0.1
:-)

Der findes to udgaver på code.google.com, og jeg har startet min udgave
der, men har besluttet at lægge den på bitbucket i stedet, da
code.google.com ikke ser ud til at have en (let) måde at merge forks
på, og der er allerede mindst 3 versioner...